Veelgestelde vragen
Algemeen
Het project SinmareVeld ligt in het dorp Sint Maarten in de gemeente Schagen. Meer informatie over de locatie vind je op de pagina ‘locatie’.
Meld je digitaal aan als geïnteresseerde voor SinmareVeld, door jouw gegevens in te vullen in de aanmeldomgeving. Je blijft als geïnteresseerde automatisch op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
Let op! Aanmelden is nog geen officiële inschrijving. Vanaf de start verkoop kun je je via een digitaal inschrijfformulier officieel inschrijven.
Woningen
SinmareVeld bestaat uit 37 woningen, waarvan 33 woningen en 4 vrije kavels.
In SinmareVeld komen rijwoningen, twee-onder-één-kapwoningen, vrijstaande woningen en vrije kavels die variëren in woonoppervlakte.
De woningen worden allemaal gasloos en bijna energieneutraal (BENG). Elke woning is voorzien van een eigen luchtwarmtepomp, waarmee je de woning 's winters kan verwarmen en 's zomers kan koelen! Naast betaalbare koopwoningen worden ook sociale huurwoningen gerealiseerd en worden bouwkavels uitgegeven. Al met al ontstaat er een levendige woonwijk, ontworpen met oog voor klimaatadaptatie en duurzaamheid en daarmee klaar voor de toekomst!
SinmareVeld voorziet ook in 13 sociale huurwoningen, in de vorm van appartementen. Deze woningen worden verhuurd door een woningcorporatie.
De woningen worden allemaal gasloos en bijna energieneutraal (BENG). Elke woning is voorzien van een eigen luchtwarmtepomp, waarmee je de woning 's winters kan verwarmen en 's zomers kan koelen. Tevens worden de woningen voorzien van zonnepanelen.
In de woningzoeker is het actuele aanbod van SinmareVeld te zien. Ben je geïnteresseerd in een van de woningen? Maak dan een account aan en geef je woningvoorkeur door. Wanneer de verkoop is gestart (begin 2026) kan het digitale inschrijfformulier binnen je account worden ingevuld.
Bouwproces
Ja, minimaal 70% van de koopwoningen dient verkocht te zijn voordat de bouw kan beginnen. Bovendien is er bepaald dat er een onherroepelijke omgevingsvergunning (bouwvergunning) verleend moet zijn.
De start van de bouw is nog afhankelijk van een aantal factoren en van de verkoopprocedure en is daardoor op dit moment nog niet ingepland.
Verkoopproces en planning
Aan verkoopplanning wordt op dit moment nog gewerkt. Zodra meer bekend is, wordt de verkoopplanning op de website geplaatst en worden alle geïnteresseerden door middel van een nieuwsbrief geïnformeerd.
Hoe de verkoopprocedure er precies uit komt te zien wordt nog bekend. Zodra wij hier meer over weten, volgt hierover informatie op de website en wordt dit opgenomen in de nieuwsbrief naar alle geïntresseeden.
De verkoopprijzen worden bij start verkoop vastgesteld. Er vindt geen biedingsprocedure plaats bij de toewijzing.
Financiering
Vrij Op Naam betekent dat je koopt inclusief belasting (21% BTW) en inclusief bijkomende kosten zoals:
- Bouw- en grondkosten
- Alle woningen zijn voorzien van een badkamer en toilet met tegels & sanitair
- Kosten van architect en overige adviseurs
- Toezichtkosten tijdens de bouw
- Eenmalige aansluitkosten --nutsvoorzieningen: elektra, water en riolering
- Notaris- en kadasterkosten voor de aankoop van uw woning
- Makelaarscourtage
- Omzetbelasting (21% BTW). Eventuele wettelijk bepaalde verhogingen van het BTW tarief worden doorberekend
- Kosten Certificaat Woningborg
Kosten die niet in de V.O.N. zitten zijn o.a.:
- Kosten voor eventueel meerwerk kopers opties
- Advies- en bemiddelingskosten voor hypothecaire lening
- Abonnee- en aansluitkosten voor telefoon, cai en nutsvoorzieningen
- Notaris- en kadasterkosten voor uw hypotheek
- Renteverlies tijdens de bouw
Je kunt vrijblijvend een hypotheekgesprek aanvragen bij Rabobank of Steengoedt. In dit gesprek krijg je een goed beeld of je de woning kunt betalen en wat de mogelijkheden zijn. Ga naar het tabblad "Financiering" en meld je aan voor een gesprek.
Je bent niet verplicht een gesprek aan te vragen bij Rabobank of Steengoedt, dit mag ook een eigen financieel adviseur zijn.
Na het ondertekenen en ontvangen van de koop-/aannemingsovereenkomst door beide partijen heb je een bedenktijd van één kalenderweek.
Nee, voor SinmareVeld wordt een projectnotaris aangewezen. Welk notariskantoor dit wordt is nog niet bekend.
De aannemer bouwt alle woningen onder de Woningborg Garantie- en Waarborgregeling. Als eigenaar van de woning heb je hiermee de garantie van een kwalitatief goede woning. Verder weet je dat jouw woning gegarandeerd wordt afgebouwd mochten zich onverhoopt problemen bij de aannemer voordoen. Je hebt bovendien als eigenaar de zekerheid dat eventuele gebreken gedurende de garantietermijn worden hersteld. Voor uitgebreide informatie: www.woningborg.nl.
Eén van de voordelen van nieuwbouw is de garantie op de bouwkundige kwaliteit. Deze garantie (en bijbehorende periodes) is vastgelegd in de garantieregeling van Woningborg.
Zodra je naar de notaris gaat voor het passeren van de leveringsakte en de bouw is nog niet begonnen, betaal je de koopsom van de grond. De aanneemsom betaal je vervolgens in termijnen vanaf het moment dat de sloop van de huidige opstallen start. De notaris verzorgt bij het passeren van de leveringsakte de betaling van alle tot op dat moment verschuldigde termijnen en eventuele rente. Na de start van de bouw en zodra een bepaald punt in de bouw is bereikt, ontvang je van de aannemer een factuur, die je vervolgens binnen 2 weken dient te betalen. Je kunt voor betaling zorgen door de factuur uit eigen middelen te betalen of deze door te sturen naar jouw hypotheekverstrekker.
Als het passeren van de leveringsakte bij de notaris heeft plaatsgevonden, zal de hypotheekverstrekker zorgdragen voor betaling.
Dit is de rente berekend vanaf datum overeenkomst of zoveel later als vastgelegd in de koop-/aannemingsovereenkomst tot aan de datum van het passeren van de leveringsakte. Het percentage van deze rente is in de overeenkomsten vastgesteld. Deze rente wordt transportrente/grondrente genoemd en is wel fiscaal aftrekbaar.
Nadat je de overeenkomsten hebt getekend, kun je een hypotheek aanvragen. Zodra de bouw van de woning definitief doorgaat, word je door de notaris uitgenodigd om de leveringsakte en hypotheekakte te tekenen. Op dat moment is het nodig om de hypotheek rond te hebben, dit wil je uiteraard zo spoedig mogelijk geregeld hebben zodat je de zekerheid van financiering hebt.
In de koop-/aannemingsovereenkomst zit een ontbindende voorwaarde voor het verkrijgen van een hypotheek. Als je onverhoopt de hypotheek niet rond krijgt, kun je binnen een periode van twee maanden na aankoop de overeenkomst ontbinden.
Let op! Dit moet wel gebeuren op basis van een afwijzing van tenminste 2 geldverstrekkers.